افسران سایبری خوزستان

جلسه چهارم

شنبه, ۱۳ مهر ۱۳۹۲، ۰۱:۰۸ ق.ظ

این جلسه با حضور مهندس احسان بیگ زاده از اساتید دانشگاه شهید چمران در سالن جلسات بسیج اساتید با شرکت جمعی از وبلاگ نویسان و فعالین ارزشی فضای مجازی اهواز برگزار گردید

استاد بیگ زاده در مقدمه بحث شبکه های اجتماعی با محوریت فیس بوک به شرح بستر فضای مجازی و چگونگی شکل گیری اینترنت و شرایط کنونی نظارت و نفوذ شرکت های بزرگ در رصد و استفاده از اطلاعات بیان نمودند.

استاد دانشگاه شهید چمران افزودند : ماهواره در دید مردم به عنوان شبکه های تلویزیونی شناخته شده که این یک شناخت اشتباه است.

در ادامه مبحث ماهواره وی از موقعیت و توانایی های ایران در این زمینه گفت: ایران تا سال آینده جز کشور های دارای ماهواره قرار میگیرد هرچند تاکنون ایران ماهواره هایی را در مدار زمین قرار داده امام این ماهواره ها استفاده تحقیقاتی داشته و به صورت آزمایشی در مدار با فاصله 400 کیلومتری قرار دارند و تا سال آینده ایران ماهواره ای در مدار زمین با فاصله 36000 کیلومتری از سطح دریا قرار میدهد.

بیگ زاده بعد از مقدمه مفصل و مفید خود وارد بحث شبکه های اجتماعی با محوریت فیس بوک شدند و در ادامه گفتند : بحث شبکه های اجتماعی را در دو حوزه باید دنبال کرد حوزه اول فرصت ها و حوزه دوم تهدید ها و در ادامه به بیان جزء به جزء هر یک پرداخت.

مهندس بیگ زاده گفت: یکی از فرصت های بی بدیل این فضا ارتباط سریع و راحت با دوستان و آشنایان بدون محدودیت زمانی و مکانی است و در نگاهی دیگر امکاناتی که در این شبکه فراهم گشته تا تمامی انتظاراتی که کاربران از فضای اینترنت دارند مانند :چت ، اشتراک گذاری ، نظر سنجی ، انتشار افکار و ... را به صورت یکپارچه و منظم و به صورت خصوصی شده دراختیار داشته باشند.

این استاد دانشگاه تهدیدات این شبکه اجتماعی را به دو دسته تقسیم کردند : تهدید امنیتی و تهدید اجتماعی

تهدید امنیتی به خاطر سعی در سلطه پیدا کردن بر اطلاعات جهان توسط استکبار جهانی است که به وسیله دو دستگاه اطلاعاتی و جاسوسی به نام CIA و NSA و قدرت نظارتی این دستگاه ها بر فضای اینترنت به مثابه کنترل افراد درون اتاقی شیشه ای است و همه چیز را رصد میکند و اطلاعات مورد نیاز را ذخیره و در مواقع خاص به کار میگیرند.

وی در ادامه افزود : شرکت مایکروسافت سیستم ایریدیوم که شامل 66 ماهواره که در مدار 786 کیلومتری زمین قراردارند و تمامی سطح زمین را پوشش میدهند و اولین تلفن ماهواره ای را راه اندازی نموده را از شرکت موتورولا خریداری نمود بعد از آن موتور جستوجو گر بینگ را خرید و در آخرین اقدام شرکت موبایل نوکیا را از آن خود کرد و به وسیله این امکانات توانایی رصد اطلاعاتی وسیعی را بدست آورد.

ایشان برای آغاز بحث تهدید اجتماعی ابتدا حدیثی از رسول اکرم (ص) را قرائت نمود:

النظرة سهمٌ من سهام إبلیسَ مسمومة من ترکها من خوف اللهِ جلَّ وعزَّ أثابه الله إیماناً یجد حلاوته فی قلبه

یعنی نگاه به نامحرم تیری از تیرهای زهرآگین شیطان است، هرکس از ترس خدا از آن بپرهیزد، خداوند در پاداش ایمانی به او می دهد که شیرینیش را در قلبش احساس کند.

و مهمترین تهدید اجتماعی را ارتباط با نامحرمان عنوان کرد و در ادامه آماری را از زبان یک وکیل خانواده در آمریکا بیان نمودند که به گفته او از هر 100 مورد طلاق در 90 مورد رد پایی از فیس بوک و تویتر دیده می شود و از نگاهی دیگر بحث اعتیاد به استفاده از این شبکه های اجتماعی را بعنوان تهدیدی اجتماعی نام برد که حدیثی از امیرالمومنین (ع) : (به هیچ چیز دل نبندید که به زودی باید گذاشت و گذشت) موأید این مطلب است.

و در پایان سخنان خود حضور و فعالیت نیروهای ارزشی را جهت ترویج و تبلیغ اسلام ناب محمدی و فرهنگ غنی اهل بیت (ع )را در فیس بوک و امثال آن را لازم دانست و به لحاظ امنیتی باید اصول امنیتی را رعایت نمود .

  • پایگاه افسران سایبری خوزستان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی